Jumaat, 1 April 2011

~MaSiHkAh aDa Esok~..






Nabi S.A.W bersabda”Tunaikanlah amanah kepada orang yang mengamanahkan kepadamu dan janganlah kamu khianati orang yang mengkhianatimu”(Riwayat Muslim dan Abu Daud)


Guru akan sentiasa bermain dengan masa…orang kata guru ni nak rasuah benda lain tu,memang tak nampak….tapi kalau rasuah masa,rasanyanya memang akan ada….fikir-fikirkan..

Umi saya pesan kat saya dulu-dulu, diawal waktu saya nak melangkah jadi guru,masa tu masih di arena praktikum…umi saya kata,cikgu ni kena pegang satu je…bila masa masuk kelas..kena masuk kelas awal2…umi ,akan di kelas 5 minit lebih awal,rela tunggu kat luar kelas dulu,sambil2 menunggu guru lain keluar ,amanah tu kena jaga~…ini pesanan umi sy pada saya…(kata umi sy,pesanan ni ialah pesanan turun temurun…datuk sy pesan kat umi sy masa tu..ketika itu umi sy mula-mula jadi guru ….dan sekarang,pesanan tu sampai pada dan sy pula akan pesan pada generasi2 sy nanti..insya Allah)

sy rasa agak “kurang berjaya” lagi setakat ni..terutamanya bile nak masuk kelas pra…lemah segala urat sendi kaki ni…namun terpaksa gagahi jua…kerana mereka memerlukan saya..pasakkan niat hanya kerana Allah….

Nakal mereka,garangkah sy???

Hari ini dalam sejarah dan masihkah ada esok….
Bila teringat adik2 pra ni,berkali-kali saya kena tenangkan fikiran…kna jadikan diri “bebas masalah”…bimbang juga sy,jika emosi mendahului….~senyum???~…tak kot….tp adelah seposen..x leh byk2…

1 April 2011…mencatat sejarah indah mereka boleh duduk mengadap saya bercerita,menyanyi dan belajar dengan baik,lagi sopan….macam tak percaya…mimpikah sy??…
Tp kan…ikuti kisah sebelum mereka jadi “berjurus”…

Jam 8.50…krrrrrriiiiinggg..loceng berbunyi itu tandanya,adrina akan ke kelas pra….oh!!!...beratnya kaki…check kaki dulu,ok tak??…aish..kenapalah berat semacam je…huhuhu…

Beberapa langkah lagi nak sampai kelas pra…bunyi bising yang amat…ade aksi marathon 100m,ade aksi ala-ala ahli gusti …ah sudah,abislah adrina kali ni,hancuss lagi p&p hari ni,fikir sy….pintu pra di kunci dari dalam...jengok2..tengok2 ada penjaga pra sdg cuba mengawal kelas pra yang agak kucar-kacir…kesian kat pembantu pra bertungkus lumus dia nak mengawal kelas tu….ape nak buat “budak-budak”…sabar jelah…

Ketuk 2,3 kali baru dengar….dan pintu kelas pra pun terbuka….tetiba je sy pun keluarkan ayat..”ni apehal bising2 ni?”..:P….kuatkah suara saya???....~rasanya nada biasa je~…seb baik tak terkeluar ayt”bakpo ya bising sangat ni?”….agak2 mereka faham tak????

Masih tak senyap,pembantu pra tolong sy kawal kelas juga…nampak normal dan reda barulah dia keluar…terima kasih kepada pembantu pra….oh.apelah sy nak buat ni….sy tgk sorang2….tenung diorang,senyum??,jangan sesekali mencuba utk senyum..bahaya!!!…sape yang bising kena pulas telinga…kwang3….kan dah kena…oleh itu…sila bising lagi….heronya mana????...arh…si hero makin takut dengan sy nampaknya..iye ke??rasa2 nye lah....sy letak dia kat depan sekali…sekali dia bergerak sy tunjuk rotan..garangkah sy??..kali ni sy kna tegas dah..x leh main2….semalam dah kena,takkan x serik lagi kot….niat nk bagi pengajaran je…bukan ape2 pun..jangan biarkan emosi kuasai diri….~sentiasa pesan pada diri~…

Rotan yang dipegang hanya sekadar nak takutkan je….bab2 pukul ngan rotan tu,sy pun kesian tgk diorang…tak tergamak rasenye,tp ade je yang kna….huhuhu…sori x sengaja…sape suh x dengar kata….:P

Pengawalan kelas makin ok…barulah bleh stat p&p….ajar tentang solat…minggu lepas dah belajar tp masih ada lagi..bile sy tya.”subuh ada berapa rakaat?”…jawab mereka “4”…adeeiiii….berat2…terpaksa ulang balik…agak2 sebulanlah nampak gayanya sy duk ulang ayt yang sama..

Masuk pulak tajuk pergerakan dalam solat….suh beratur nak solat…yang penting si hero sy lantik jadi imam….huhuhu…ada kawan diorang tya..”ustazah,ruzman jadi ustaz?”…sy jawab “aok”…satu kelas ketawa…sy pun nak tergelak…tp kawalan sistem senyum kena diberhentikan seketika…serius.....

Hanya mampu bertahan 10 minit sahaja…nampak mereka dah mengantuk,dan menari2 dah…ajar sikit2 jelah dulu…minggu depan pulak….nampak gaya kena tukar channel..lepas tu sy suruh diorang duduk….kali ni,sy amik buku cerita dan bercerita….aduhaiii,adrina kena jadi pelakon…tajuk ceritanya ialah”raja bersiong”..sy main amik je,buku crita yang ada kat c 2…yang penting diorang boleh senyap dan tumpukan perhatian…sy pun tak reti nak cerita2 ni…tp apa yang sy dapat saksikan ialah mereka terlopong sudah…mereka faham ke apa yang sy crita….keh3…

Habis je crita tersebut….sy nyanyi lagu 25 rasul…diorang dengar je lah sy “menyumbang”kan lagu tersebut….pitching sudah lari…tenaga semakin kehabisan….sejam sy bercakap…non-stop…huhuhu….ulang 2,3 kali…tgk jam…ok,masa yang ditunggu dah sampai….sy pun mengeluarkan arahan…”sekarang masa utk makan”…yess…masa utk lepaskan mereka….minggu depan pulak kita jumpa….tp masihkan ada esok seperti hari ini?????....harap-harap sangat mereka dapat mengekalkan prestasi seperti hari ini~..oh pra…
~mesti terfikirkan…byknye lah yang diajar…huhuhu…terpaksa…kalau ajar perkara sama mereka akan boring~…sekarang ni sy msh dalam peringkat membuat analisis psikologi kanak-kanak…..ape yang perlu diperbaiki dan apa yang perlu di tambah….~si pra benar-benar mengajar saya mentarbiahkan diri utk SABAR~

p/s:sy zaman taska dulu,lagu mane eh????supo nk tra flash back balik jah...tp x ingat...duk raso2 supo "jurus"...:p...edisi "masuk bakul angkat sdiri"....:)

PERKONGSIAN…




Hadis yang biasa kita dengar …

Rasullullah S.A.W bersabda yang bermaksud:
“sesungguhnya amal soleh yang akan menyusul setelah seseorang itu meninggal dunia kelak ialah ilmu yang diajarkan dan dia sebarkan,anak soleh yang ditinggalkan,mushaf Al-Quran yang dia wariskan,masjid yang dia bangunkan,rumah tempat singgah musafir yang dia dirikan,air sungai yang dia alirkan dan sedekah yang dia keluarkan ketika sihat dan masih hidup.Semua ini akan menyusul dirinya ketika dia meninggal dunia kelak.”
(RIWAYAT IBNU MAJAH DAN AL-BAIHAQI)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan